Ogłaszamy STAN WYJĄTKOWY

Stanem Wyjątkowym otworzymy tegoroczny Festiwal CAMERA OBSCURA – zapraszamy na Plac przed Domem Mody Drukarnia we wtorek (23.10.2012) o godz. 19:00.

Plac funkcjonuje jako synonim miasta. Bydgoszcz z perkusyjnej energii czerpie mocne ugruntowanie. Specjalnie do genius loci tego miejsca – Placu przed Drukarnią – i w odpowiedzi na impuls Tomka Popowskiego Danuta M. powołała orkiestrę perkusyjną, składającą się z 11 perkusistów wywodzących się ze znakomitego środowiska muzycznego Bydgoszczy w składzie: Jacek Buhl, Grzegorz Daroń, Tomasz Dorn, Rafał Gorzycki, Jarek Hejmann, Marcin Jahr, Kuba Janicki, Bartek Kapsa, Marcin Karnowski, Tomek Molka, Tomek Popowski.

To działanie artystyczne site responsive, czyli powstające w reakcji na złożony charakter danego miejsca: Zakładów Graficznych wczoraj i Domu Mody Drukarnia dziś. Zrodziło się to nawet nie z kilku rozmów, lecz z jakichś niewidzialnych połączeń pojawiających się w tym mieście. I pulsuje w poetyce emergencji: z bardzo prostych elementów zastanych w danym miejscu i kontekście oraz z wzajemnych oddziaływań pomiędzy nimi wyłania się nowa forma.

JEDENAŚCIE TO LICZBA MISTRZOWSKA

 

Jacek Buhl

Niegdyś muzyk związany z Variete (LP „Bydgoszcz”, singiel „Te Dni” oraz „I znowu ktoś przestawił kamienie”), Trytonami (LP „Tańce bydgoskie”, „Zarys Matematyki Niewinnej”) oraz formacją 4 Syfon (LP „Jestem w Kinie”, „To Prawda”, „Baterie”, „New Tango”).

Grając w Variete, równocześnie współpracował z formacją Henryk Brodaty. Tam spotkał przyszłych założycieli klubu i zespołu Trytony i klubu MOZG: Sławka Janickiego, Tomasza Gwincińskiego, Jacka Majewskiego, Macieja Wasilewskiego, Piotra Kaliskiego, Tomka Waszaka, Piotra Różyckiego, Rafała Budzbona. Kreatywość i otwartość tych osób miała wielki wpływ na sposób gry i dalszą działalność Jacka Buhla, jako człowieka i perkusisty.

Obecnie Jacek Buhl jest członkiem Freebeatowego The Cyclist, duetu Glabulator (z Tomkiem Glazikiem) oraz electro yassowego Spejsu. W 2009 roku zakłada duet Jachna/Buhl, który nagrał do tej pory dwie płyty – „Pan Jabu” i „Niedokończone książki”, obie spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem publiczności i krytyki.

 

Grzegorz Daroń

Absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jest członkiem Polskiej Akademii Filmowej, twórcą muzyki do wielu filmów, seriali, przedstawień teatralnych, producentem oraz szefem muzycznym zespołu JUSTYNY STECZKOWSKIEJ.

Grupy, których był filarem to m.in. WEST, AIR FORCE ONE, THE ŚLUB, JAREK WEBER, ASOCJACJA ANDRZEJA PRZYBIELSKIEGO, LOS DESPERADOS, FUNKY XL, ROY BENNETT GROUP i FREDY QUINN. Koncertował m.in. w USA, Meksyku, Chinach, Brazylii, Rosji, Egipcie, Francji, Anglii, Włoszech, Belgii, Austrii, Holandii, Niemczech, Węgrzech, Białorusi, Bułgarii, Litwie i Łotwie.

www.daron.pl

 

Tomasz Dorn

 

 

 

 

 

 

 

 

Perkusista legendarnych formacji alternatywnych z lat 80-tych: Abaddon, Variete i Moskwa, żywa legenda sarmackiego punk rocka.  

 

Rafał Gorzycki

Zaliczany obecnie do najważniejszych, najbardziej twórczych i płodnych muzyków jazzowych, kompozytorów i perkusistów w Polsce oraz całej Europie. Jest stypendystą Marszałka woj. kujawsko-pomorskiego 2011 i 2012 r., członkiem Polskiej Akademii Fonograficznej, artystą nominowanym do nagrody „Fryderyki” w roku 2010 r. W tym samym roku kwartet z udziałem Rafała Gorzyckiego DZIKI JAZZ – został laureatem konkursu „NAGRODY POLSKICH MELOMANÓW” 2010 r. Listy Przebojów Programu Trzeciego w kategorii Free Jazz.

Amerykański, największy na Świecie magazyn jazzowy „All About Jazz”, przyznał Rafałowi Gorzyckiemu tytuł „The Best Coming Premiere” i umieścił jego najnowszy album wśród 25 najlepszych premier tego roku. Natomiast angielski największy portal muzyczny „Last Fm” umieścił debiutancką płytę Sing Sing Penelope i Rafała Gorzyckiego wśród najlepszych płyt roku 2006 r.

Jego najnowsze albumy: Ecstasy Project – They were P , A-kineton ( Dziki Jazz ) oraz Sing Sing Penelope – This is the music – uważane są za jedne z najlepszych z muzyka jazzową/współczesną w roku 2012 r., a współtworzone przez niego zespoły Sing Sing Penelope i Dziki Jazz zostały okrzyknięte muzycznymi odkryciami ostatniej dekady, które przyczyniły się do zmiany pokoleniowej w polskim jazzie.

 

Jarek Hejmann

Perkusista zespołów Dubska i Miasto, realizator płyt, producent i założyciel studia nagrań Madżonga Studio. Pracował lub współpracował przy realizacji około 40 sesji nagraniowych zespołów grających reggae (Dubska, Paraliż Band), jazz (Sing Sing Penelope, Jachna/Buhl), czy nową falę (Variete). Miłośnik lat 80-tych i techniki dub.

Jego umiejętności zostały dostrzeżone przez recenzentów płyt, którzy niejednokrotnie zwracali w nich uwagę właśnie na realizację i brzmienie. Tak było choćby przy okazji recenzji płyty DUBSKA „Avokado”, czy Sing Sing Penelope z Andrzejem Przybielskim.

Madżonga Studio mieści się w Bydgoszczy i współpracuje regularnie z Offside Records.

 

 

Marcin Jahr (ur. 1969, Bydgoszcz)

Edukację muzyczną na instrumentach perkusyjnych rozpoczął w 1983 w Liceum Muzycznym w Bydgoszczy w klasie prof. Janusza Mikołajczaka. Jest absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach.

Profesjonalną karierę rozpoczął w Kwintecie Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego (1987). Później współpracował m.in. z Garrisonem Fewellem, Nicolasem Simionem, Joachimem Menclem, Piotrem Wojtasikiem (CD pt. „Lonely Town” zostało uznane przez czytelników czasopisma „Jazz Forum” Płytą Roku 1995) , Mieczysławem Szcześniakiem, Kubą Stankiewiczem, Lorą Szafran z zespołem „New Presentation”, Karolem Szymanowskim, Brandonem Furmanem i Jackiem Niedzielą, Piotrem Baronem, Zbigniewem Namysłowskim, Tomaszem Stańko, Januszem Muniakiem, Leszkiem Kułakowskim, Krzysztofem Herdzinem, Michałem Kulentym i z wieloma innymi. Z większością z tych wykonawców nagrał ponad 20 płyt dla różnych wytwórni. Grał również z takimi muzykami, jak Mike Minieri, Garrison Fewell, Pete Lockett, Rick Margitza, John Gross, Samuel Torres, Nicolas Simion, Paul Imm, Ed Schuller, Darek Oleszkiewicz, Matus Jakabcic, Volker Greeve, Nipy Noya, Vadim Brodski, Jaromir Honzak, Pavel Wlosok, 0-58, Zbigniew Namysłowski, Maciej Sikała, Piotr Baron, Tomasz Szukalski, Janusz Muniak, Michał Kulenty, Adam Pierończyk, Leszek Żądło, Ewa Bem, Lora Szafran, Hanna Banaszak, Ewa Uryga, Anna Maria Jopek, Krystyna Stańko, Andrzej Dąbrowski, Janusz Szrom, Tomasz Stańko, Piotr Wojtasik, Grzegorz Nagórski, Henryk Majewski, Robert Majewski, Wojciech Niedziela, Krzysztof Herdzin, Kuba Stankiewicz, Wojciech Majewski, Leszek Kułakowski, Leszek Możdżer, Cezary Paciorek, Marek Napiórkowski, Artur Lesicki, Maciej Grzywacz, Jarosław Śmietana, Jacek NiedzielaTomasz Grabowy, Zbigniew Wrombel, Adam „Szabas” Kowalewski, Piotr Lemańczyk, Karol Szymanowski, Big-Band Wiesława Pieregorólki, All Stars Big-Band Złota Tarka.

Brał udział w festiwalach jazzowych w Polsce i za granicą , tj. kilkakrotnie Jazz nad Odrą, Jazz Jamboree, Jazz Standart Festival Siedlce, „Jazz w Muzeum” w Ostrowie Wlkp., Pori Jazz Festival `87 (Finlandia), Istanbul Festival `93 (Turcja), ’99 Euro Big Band Matusza Jakabcica (Bratislava, Słowacja), Drumsfuzje (Bydgoszcz, 2007-2009), Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny w Krakowie (2009), Zmagania Jazzowe w Szczecinie i in. Grał na prawie wszystkich scenach Polski, również za granicą, np. w słynnych klubach USA – Birdland w Nowym Jorku oraz Blues Alley w Waszyngtonie.

Stała współpraca – obecnie: różne projekty Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego, Funky Groove, „Adam Wendt & Friends”, „Adam Wendt Power Set”, Wojciech Niedziela Trio i Quartet, Gudrumba Duet (z perkusistą Jackiem Pelcem), Ilona Damięcka.

Był wykładowcą na Warsztatach Muzycznych w Puławach (corocznie od 1991); 3 razy na „Leichlinger Jazz Workshop” podczas „Forum Ost-West” w Niemczech (1992, 1994, 1996), Warsztaty Muzyczne w Pułtusku (2002 – 2008), Międzynarodowe Warsztaty Muzyczne w Inowrocławiu (2003), Letni Jazzova Dilna Praha (2006, 2007), Miedzynarodowe Warsztaty Jazzowe w Lesznie (2008, 2009). W latach 2004 – 2008 był wykładowcą klasy perkusji na wydziale jazzowym w Instytucie Kultury i Sztuki na Uniwersytecie Zielonogórskim. Obecnie uczy gry na perkusji oraz rytmu w Zespole Szkół Muzycznych w Szczecinie.

www.marcinjahr.com

 

Qba Janicki (ur. 1989 w Bydgoszczy)

Pomieszkuje tu i tam. Tworzy różne rzeczy. Gra, produkuje, słucha, wykonuje muzykę i inne dzieła. Dużo mówi, często bez sensu ale zazwyczaj z sensem. Przez nieznajomych odbierany jako zarozumiały, rozpieszczony gbur, synalek tatusia, który uważa, że jest najlepszy i najmądrzejszy. Przez przyjaciół uwielbiany za poczucie humoru, ładne stopy, bezczelność, nienaganny styl życia oraz słowotoki na tematy egzystencjonalne. Lubi jeść i pić. Nie lubi pisać biografii.

 

 

 

Bartek Kapsa

Perkusista i współzałożyciel Something Like Elvis i Contemporary Noise Sextet. Zaczynał w latach 90-tych, nagrywając z SLE. Z tym zespołem zdobył pierwsze doświadczenia sceniczne, koncertując u boku takich zespołów jak NoMeansNo czy Fugazi. Pracuje także jako producent i realizator w studiu Electric Eye. Brał udzial w nagraniu muzyki do wielu przedstawień teatralnych i filmów takich jak „Made in Poland” czy „Generał”. Obecnie koncertuje regularnie z CNS oraz free jazzowym Helatone Trio. Pyty z jego udziałem są wydawane także w Japonii i w Niemczech. Na stałe związany jest z niemieckim wydawnictwem Denovali Records, które reprezentuje CNS w Europie.

 

 

 

 

 

Marcin Karnowski

Perkusista i autor tekstów w zespole ///moonboys. Obecnie gra również z Variete, George Dorn Screams, Brda, Mara. Poza muzykowaniem zajmuje się liBeraturą. Prawy obrońca Reprezentacji Pisarzy Polski w piłce nożnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tomasz „Demolka” Molka

Perkusista zespołu NoNe, polskiego zespołu muzycznego wykonującego heavy metal/metalcore. Zespół założony w 1999 roku w Bydgoszczy. Niedługo później ukazała się debiutancka płyta „No One” – została uhonorowana tytułami „Debiut Roku 2000″ – Metal Hammer, „Nadzieja Roku 2001″ – Tylko Rock. Na albumie gościnnie zagrali muzycy innych grup, takich jak Flapjack, czy Sweet Noise. Po nagraniu płyty NoNe ruszył w trasy koncertowe, grając u boku takich zespółów jak Acid Drinkers, 2Tm2,3, Sweet Noise czy K.N.Ż.. Jesienią 2012 odbędzie się premiera albumu SIX.

 

 

 

 

 

Tomasz Popowski

Hegezjasz zwany Nawołującym Do Śmierci: Tomasz Popowski (prawdziwe nazwisko) wywodzi się z bardzo muzykalnej rodziny. Większość jej członków śpiewała w kościele baptystów, jego matka występowała z orkiestrą Dymitra Tretiakowskiego, a babka uczyła go gry na fortepianie. Chłopak postanowił jednak wybrać perkusję.

Otoczony zewsząd muzyką szybko dojrzewał jako artysta i zamiast kontynuować tradycję starych mistrzów, wybrał awangardowe koncepcje powstałe na początku lat 90. Hegezjasz dokonał rewolucyjnych zmian w zakresie realizacji noise’owego ‘timingu’ na perkusji. Jego pełen niespotykanej żarliwości i intensywności akompaniament przypominał falującą linię, w której zatracały się poszczególne uderzenia. Mimo to, jego gra stanowiła precyzyjny kontrapunkt dla fraz pozostałych muzyków; doskonale też podkreślał i współtworzył napięcia.

W 1999 roku dołączył do grupy Johna Ontos Wooded przemianowanej w 2006 roku na Ed Wood. W nowej dekadzie szczególnie eksponował swój zachwyt dla awangardy: koncertował i nagrywał z Matsem Gustaffsonem (2003), Boredoms (2004), Thurston Moore (2006), Otomo Yoshihide’s New Jazz Quintet (2007), Popo (2008). W 2006 roku założył Stowarzyszenie Kreatywnego Rozwoju skupiające awangardowych artystów z Europy Wschodniej. Z Ed Wood wydał na razie jedną płytę EP ‘Fuck the Fucking Cat’ (2007)

Biuro Fundacji i Festiwalu

Galeria Miejska bwa
ul. Gdańska 20, 85-006 Bydgoszcz
e-mail: camera.obscura.festival@gmail.com